Werken bij Stadler betekent werken bij een gezond, stabiel en groeiend bedrijf. Stadler onderhoudt treinen voor klanten die regionaal vervoer verzorgen. Zij hebben langdurige contracten met hun klanten en dat betekent werkzekerheid tot zeker 2035. Ik werd ingeschakeld als interim specialist om tientallen monteurs aan te trekken door middel van inbound recruitment.


51 treinen zijn toe aan hun midlife refurbishment. Een flinke opdracht voor de nieuw opgerichte afdeling bij Stadler Nederland in Venlo. Voor dit project, dat zij Refit hebben genoemd, zoeken ze een teamleider, assemblage- en mechanische assemblagemonteurs én een test engineer. Deze vacatures zijn allemaal zeer technisch en daardoor reden genoeg van Stadler om mij hiervoor te benaderen.

Voor de nieuwe onderhoudstak van Stadler is in Venlo een nieuwe locatie aangekocht, waar het werk wordt uitgevoerd. Het upgraden neemt 4 à 5 weken per trein in beslag en het Refit-project, dat begint in april 2020 zal ongeveer 2,5 jaar duren. Dat werk moet worden uitgevoerd door monteurs dus het was zaak om binnen een korte periode al mensen aan de voordeur te krijgen die dit werk willen doen.

Samen met de marketeer waarmee ik goed samenwerk bedachten we meerdere campagnes. Iedere doelgroep heeft andere drijfveren en moet anders worden getriggerd. De functie van teamleider is inhoudelijk zeer verschillend ten opzichte van hetgeen een test engineer bijvoorbeeld doet. Daardoor besloten we om meerdere kleine campagnes op te zetten om de afzonderlijke doelgroep naar de desbetreffende vacaturepagina te trekken. Met resultaat, want na 10 dagen hadden er al 31 technici gesolliciteerd.

Ik schrijf deze case op 21 februari 2020. De campagne staat nu 35 dagen live en de resultaten zijn goed. 80 mensen hebben gesolliciteerd op uiteenlopende technische functies. Daarnaast bezochten 4,568 unieke bezoekers de website www.werkenbijstadler.nl. Ik zal hieronder de resultaten uit specificeren:

4.568

Aantal bezoekers na 30 dagen inbound recruitment

80

Sollicitanten

5

Mensen aangenomen

Bekijk ook deze succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.