Loading...
Kraft heinz vacature
Kraft Heinz Elst2018-12-28T11:53:18+00:00

Project Description

Terug naar de homepage

De uitdaging.

Een droom die uitkomt. Vroeger woonde ik als kleine jongen achter Spero. Dé voetbalclub van Elst. Vanuit de achtertuin kon ik zo naar Heinz kijken. Je kon de zoete ketchup lucht ook altijd goed ruiken! Ik wilde altijd al heel graag binnen kijken, want het leek mij supergaaf om daar te werken. Jaren later gaat het dan gebeuren. Heinz, inmiddels Kraft Heinz in Elst gaat mij inschakelen om operators, monteurs en teamleiders te werven.

Heinz heeft de ambitie om de grootste ketchupfabrikant buiten de VS te worden. Ze gaan daarom flink investeren en dat betekent ook dat er technici gezocht gaan worden. Laat dat vinden van de juiste technici nu nét de uitdaging zijn in deze kandidatenmarkt. Reden voor Roy van Loon (plantmanager Elst) en Maya Kuipers (interim HR Businesspartner) om mij in te schakelen :). Gaaf!

Operator heinz

De aanpak.

Ik geloof heilig in online recruitment marketing. Zomaar iemand benaderen die bij de buurman werkt, zonder goede communicatie-uitingen gaat niet meer werken. Bovendien is bewezen dat mensen die vanuit hun intrinsieke motivatie ergens solliciteren, langer blijven werken en trouwer zijn. En dat is nu precies wat Heinz in Elst nodig heeft. De juiste mensen die gemotiveerd zijn om aan de toekomst te bouwen.

Daarom heb ik een online recruitmentplan geschreven en hierin voorgesteld dat er geïnvesteerd moet worden in een werken-bij site, video’s, tof beeldmateriaal, doelgerichte website- en vacatureteksten en online recruitment marketing (arbeidsmarketing). Als de juiste techneuten dan uiteindelijk in de mailbox belanden, dan verdienen ze een fijne en goed georganiseerde kandidaatreis.

Maar met een mooie website en gave filmpjes gaan we de doelgroep nog niet bereiken en overtuigen. Ik ga steeds, per vacature, analyseren hoe de doelgroep het beste kan worden geraakt. Ik voer met de medewerkers (uit de lijn) intakegesprekken en organiseer brainstormsessies. Waarom werken zij bij Heinz en wat houdt hen al zo lang bij Heinz (EVP)? Met de uitkomsten van deze zeer belangrijke input kan er vervolgens content worden geschreven. Sterker nog, zonder deze input hoef ik er niet eens aan te beginnen want dan is alles gebaseerd op mijn eigen aannames.

Met de juiste websiteteksten en vacatureteksten worden de mensen die hebben doorgeklikt naar de werken-bij site vervolgens overtuigd om te solliciteren. Ik zorg er vervolgens voor dat de sollicitant als een “topklant” wordt behandeld. Niet met mooie verhalen, maar met eerlijke verhalen. Naar mijn idee is dit de beste manier om iemand langdurig vast te houden. Het begint met eerlijkheid aan de voorkant!

Daarnaast zal ik de huidige medewerkers gaan mobiliseren om als ambassadeur naar buiten te treden. Iemand “via via” binnenhalen is zeer belangrijk en wordt nog steeds onderschat. Het omhelst alleen veel tijd en een specifieke aanpak. Daar ben ik overigens niet geheel in gespecialiseerd want daar zijn andere mensen uit mijn netwerk weer beter in.

Het “Heinz project” duurde van juli tot oktober 2018. De resultaten lees je hieronder.

Heinz-heinzvacatures.nl

Een groot succes.

Mooie verhalen kunnen we allemaal wel schrijven, maar het kunnen onderbouwen met keiharde statistieken staat net even wat mooier! Hou je vast :)….

3 september 2018 ging www.heinzvacatures.nl live en binnen één dag ontving Heinz al 4 sollicitaties. Dat gaf hoop. Op het moment van schrijven (28 december 2018) waren er maar liefst 180 sollicitaties binnengekomen. Het overgrote deel is operator (80%) en ongeveer 10% is storingsmonteur en circa 10% is teamleider. En dat binnen 4 maanden! Nu zegt het niet zoveel dat er 180 sollicitaties zijn binnengekomen want als het allemaal kandidaten zijn die niet passen dan heeft Heinz er nog niets aan. Bekijk daarom hieronder de taartdiagrammen waarin te zien is dat er in totaal 19 mensen werden aangenomen.

Aantal sollicitanten (op 26-10-2018)

In de bovenstaande taartdiagram is te zien dat het hoofdzakelijk operators zijn die solliciteren. Dat is ook in lijn der verwachting want daar zijn er nu eenmaal meer van :).

Mobiel vs Desktop & Tablet (op 26-10-2018)

Nog steeds zijn er veel websites die niet goed zijn te benaderen via een mobiele telefoon. Zonde, want uit de bovenstaande resultaten blijkt dat de meeste sollicitaties via een mobiele telefoon worden gedaan. Zorg er dus net zoals Heinz voor dat je website “responsive” is! Niet alleen ikzelf en de sollicitanten ergeren zich eraan. Ook Google kent minpunten toe aan je website wat er weer voor zorgt dat je geen toppositie bereikt in de resultaten van de grootste zoekmachine ter wereld.

Aanbieding vs Hires (op 26-10-2018)

Het percentage aangenomen kandidaten ligt na 4 maanden op 10,5% wat neerkomt op 19 nieuwe collega’s. Dit zijn 15 operators, 2 teamleiders en 2 storingsmonteurs.

review1

“Robert, thanks for helping us to create a recruitment platform. With your expertise and network you were able to give us the direction to be successful in the recruitment
of operators, team leaders and technicians. You are enthusiastic and great to work with.”

Roy van Loon | sitemanager | Heinz Elst | Naar heinzvacatures.nl

Wil jij ook succesvol zijn met eigen werving?

Ben jij eigenaar, (plant)manager, hr manager of corporate recruiter bij een productiebedrijf en wil je graag eens vrijblijvend kennismaken? Laat je gegevens hieronder achter en ik zal je héél snel gaan bellen om een afspraak in te plannen.

Naar de homepage
Naar de case van AVR