Inbound recruitment specialist

Kennismaken?

Even voorstellen

Technische organisaties helpen om de juiste sollicitanten aan tafel te krijgen; daar word ik blij van als interim recruiter! Ik doe dit met inbound recruitment en dit is misschien anders dan je gewend bent. Ik breng jouw vacature(s) naar de ideale kandidaat. Het is mijn ambitie om dé “go-to-guy” te worden voor technische bedrijven die de beste medewerkers in huis willen halen. Bedrijven die snappen dat inbound recruitment daarvoor hét middel is. 

 


Dit ben ik: een specialist in inbound recruitment

Liefde voor inbound recruitment

Mijn liefde voor inbound recruitment begon eigenlijk al toen ik nog in loondienst werkte als recruitment consultant (360 graden). Ik werkte bij een gespecialiseerd werving- en selectiebureau voor de procesindustrie. Daar bemiddelde ik mbo en hbo techneuten naar vaste banen bij procesindustriële bedrijven. Ik kwam in deze periode bij de gaafste organisaties over de vloer. Ik voelde het toen al: van deze sector gaat mijn hart sneller kloppen! Wel vond ik dat organisaties nog veel meer konden inzetten op eigen werving, want zelf personeel werven is velen malen beter dan alles klakkeloos uitbesteden. Om meerdere redenen zelfs. Zo bespaar je vaak geld, maar ook werk je aan je employer brand als je het zelf doet. Wanneer je enkel op intermediairs leunt dan is beiden niet het geval.

Inbound recruitment werkt!

De tijden veranderden en de schaarste nam toe in veel sectoren. Een groot probleem, maar met doelgerichte inbound recruitment kon je toch nét even wat sneller aan goed personeel komen dan met post & pray. Voor mij een goede reden om eind 2017 voor mijzelf te beginnen als inbound recruitment specialist. Hoewel het corona tijdperk begin 2020 voor veel ontslagen heeft gezorgd, zijn goede technici nog steeds schaars. Jouw aanpak om personeel te werven zal veel meer kans van slagen hebben als je inbound recruitment gaat toepassen. Je begint bij het begin en dat is intern bij de huidige medewerkers. De mensen die gelukkig zijn met hun baan weten vaak ook wel de Unique Selling Points (USP’s) van hun werk. Laat dat nou eens mooie input zijn voor een werken-bij site, de vacaturetekst en een marketingcampagne. Uitgebreide intakegesprekken en het maken van persona’s zijn belangrijk om ijkpersonen te creëren. Aan die ijkpersonen kun je vervolgens je strategie ophangen en zo de juiste doelgroep bereiken, met de juiste boodschap en op het juiste moment. Simpel zou je zeggen, maar bij inbound recruitment komt nog veel meer kijken. Teveel om hier allemaal uit te leggen (reden genoeg voor een kennismaking denk ik zo… 😉 ).

Het is in ieder geval mijn missie om zoveel mogelijk technische organisaties te adviseren over inbound recruitment.

Trackrecord

Ik weet inmiddels een stuk meer van beschuit, groenteverwerking, zuivel, treinen, militaire voertuigen, afval, plastic recycling, ketchup produceren, havenkranen en ongediertebestrijding. Wat waren het gave projecten! De inbound recruitmentprojecten kwamen allemaal op hetzelfde neer: de juiste technische doelgroep bereiken én overtuigen op een inbound manier en niet andersom. Ik heb er uitgebreide cases over gemaakt. Bij inbound recruitment komt er namelijk van alles kijken zoals wervende vacatureteksten, vacaturevideo’s, werken-bij sites en marketingcampagnes. En dan hebben we het nog niet eens over het hele interne gedeelte bij een bedrijf.

Klein concreet voorbeeld: Stadler Service Nederland onderhoudt treinen en zij zochten 15 monteurs. Begin 2020 ging alles live en er werden binnen 3 maanden 14 monteurs aangenomen. Via eigen werving! De gemiddelde investering per nieuwe medewerker bedroeg €2.000,-. Ruim onder het landelijk gemiddelde. Stadler blij, ik blij. Oja, de manager heeft nog een leuke recensie achter gelaten op mijn LinkedIn pagina.

Met mijn volle rugzak aan kennis kan ik jou helpen. Tenminste: als je geen headhunter zoekt maar wel dé inbound recruitment specialist in de techniek in huis wilt halen.

Campagne bespreken?

Door mijn sollicitatie bij Stadler werd ik al snel geattendeerd op de site www.werkenbijstadler.nl. Een recruitmentwebsite die je als organisatie helpt om op een snelle en professionele manier technische vacatures onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Wat een gaaf instrument om je als werkgever onderscheidend te profileren! En na mijn kennismaking met Robert – de bedenker en uitvoerder hiervan – kan ik niet anders dan enthousiast zijn over de manier waarop hij ons helpt om lastige technische functies snel en kwalitatief goed in te vullen. Robert is communicatief sterk op alle niveaus, denkt (creatief) mee, adviseert, ondersteunt, volgt op en is een leuke sparringpartner met de nodige dosis humor. De samenwerking is erg prettig en informeel en ik kan niet anders dan Robert aanbevelen!

Karin Renkema , HR Manager bij Stadler Service Nederland

Bekijk mijn succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere Bolletje, Arla Foods, HAK, Heinz, AVR, Stadler Service Nederland, De Gemeente Amsterdam, Hiab Benelux, Kalmar, Cargotec, Van Halteren, Eco Worldwide Solutions en Van Halteren. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van inbound recruitment.