De uitdaging.

Een vervulde kinderdroom. Vroeger keek ik vanuit mijn achtertuin uit op Heinz, en de zoete geur van ketchup vulde altijd de lucht. Ik had altijd een enorme nieuwsgierigheid om binnen te kijken, want daar werken leek me fantastisch. Na vele jaren werd deze droom werkelijkheid. Ik trad in dienst bij Heinz als interim online recruitmentspecialist.

 

De aanpak.

Ik geloof vast en zeker in online recruitment marketing. Het lukraak benaderen van iemand die bij de concurrent werkt, zonder sterke communicatiemiddelen, is niet langer effectief. Daarnaast is het aangetoond dat individuen die solliciteren vanuit een intrinsieke motivatie, langer blijven en loyaler zijn. Dit is precies wat Heinz nodig heeft: de juiste mensen, gedreven om aan de toekomst te bouwen.

Om deze reden heb ik een online recruitmentplan opgesteld en hierin voorgesteld dat er geïnvesteerd wordt in een ‘werken bij’-website, video’s, aantrekkelijk beeldmateriaal, doelgerichte website- en vacatureteksten en online recruitment marketing (arbeidsmarketing). Wanneer de juiste technische professionals uiteindelijk in de inbox verschijnen, verdienen zij een soepele en goed georganiseerde kandidaatervaring.

Echter, een aantrekkelijke website en indrukwekkende video’s alleen zullen de doelgroep nog niet bereiken en overtuigen. Voor elke vacature analyseer ik hoe we de doelgroep het beste kunnen bereiken. Ik voer intakegesprekken met medewerkers en organiseer brainstormsessies. Waarom werken zij bij Heinz en wat houdt hen zo lang bij Heinz (JVP en EVP)? De resultaten van deze informatie vormen de basis voor het creëren van relevante content. Sterker nog, zonder deze input is het niet eens de moeite waard om te beginnen, aangezien alles anders gebaseerd zou zijn op mijn eigen veronderstellingen.

Door het verzamelen en analyseren van deze inzichten kunnen we authentieke en overtuigende boodschappen ontwerpen die resoneren met de doelgroep. Dit proces zorgt ervoor dat onze recruitmentinspanningen zijn geworteld in de realiteit van het werken bij Heinz, wat uiteindelijk leidt tot het aantrekken van toegewijde en gepassioneerde medewerkers.

Naar de vacaturesite van Heinz

Een groot succes.

Bij de lancering van www.heinzvacatures.nl ontving Heinz binnen één dag al vier sollicitaties. Dit was een veelbelovend begin. Na verloop van tijd waren er maar liefst 180 sollicitaties binnengekomen. Het merendeel van de kandidaten was operator (80%), ongeveer 10% storingsmonteur en circa 10% teamleider. Het is natuurlijk niet alleen de hoeveelheid sollicitaties die telt, maar ook de kwaliteit ervan. Uiteindelijk resulteerde dit in het aannemen van 21 nieuwe medewerkers uit die 180 sollicitaties.

3 maanden

Looptijd

21

Nieuwe collega's

€120.000,-

Bespaard

Robert, thanks for helping us to create a recruitment platform. With your expertise and network you were able to give us the direction to be successful in the recruitment of operators, team leaders and technicians. You are enthusiastic and great to work with.

Roy van Loon, Site manager - Kraft Heinz

Bekijk ook deze succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.