AVR Afvalverwerking

Stel je nou eens voor dat je € 243.000,- kunt besparen op recruitment, de juiste collega’s binnenhaalt én blije stakeholders hebt? Wat zou dat betekenen voor jouw organisatie? 


Technici gezocht in hartje Botlek

In 2017 kwam ik in contact met Natalie Ligthart, HR manager van AVR. Zij vertelde mij dat zij voor AVR grootse plannen had voor de recruitment en ideeën had voor arbeidsmarktcommunicatie. Recruitment was van oudsher opgezet door middel van preferred suppliers, omdat er tot die tijd niet zo vaak vacatures waren. Deze inrichting was inmiddels een probleem, aangezien AVR behoorlijk veel nieuwe technici zocht. Vanwege mijn procestechnische- en chemische achtergrond in combinatie met mijn online recruitment ervaring, wist Natalie genoeg. Ze huurde mij in als online recruitment specialist om die operators, monteurs en andere technici aan te gaan trekken. Ik schreef een plan, voerde veel gesprekken in de organisatie en boekte al snel resultaat.

Kruip in de huid van de doelgroep

Het was afgelopen met post and pray: het moest anders. Om precies te achterhalen wat de perfecte nieuwe collega was, kroop ik in de huid van de doelgroep. Ik weet namelijk niet wat “Cees de productiemanager” in een kandidaat zoekt. En ik weet ook niet precies wat “Bas de operator” nou zo leuk vindt aan zijn werk. Terwijl Henriette van communicatie hele goede dingen deed op het gebied van strategische arbeidsmarktcommunicatie, ging ik voornamelijk aan de slag met het bepalen van de Job Value Proposition. Praten met medewerkers en data-analyse leveren je hierbij veel goede informatie op!

Naar de vacaturesite van AVR

65% werd vervuld door marketingcampagnes

In december 2018 ging er een grote campagne van start. Deze inbound recruitment pilot liep vier maanden en daarna haalden we het net op. De resultaten zijn verbluffend. Waar er eerst voor minimaal 70% via intermediairs werd aangenomen, was dat nu 180 graden andersom. 65% werd aangenomen via eigen marketingcampagnes. 23% kwam via referrals binnen en 12% via intermediairs. De totale besparing kwam neer op  €243.000,-.

 

645

Sollicitaties

20

Nieuwe collega's

€243.000,-

Bespaard

Robert is ervaringsdeskundige in onze targetgroep en daarmee weet hij als geen ander precies wat er nodig is om onze nieuwe collega’s te vinden: bij de latent werkzoekenden. Dit vereist vak- en marktkennis en daarin toont hij zich pro actief, kort op de bal en scherp op het proces.

Natalie Ligthart-Braber, Manager Human Resources | AVR

Bekijk ook deze succescases

Ik heb toffe projecten gedaan bij onder andere AVR, 4PET Recycling, EWS, HIAB, Puur Opleiding & Automatisering en De Oliebron. Allemaal komt het op hetzelfde neer: de doelgroep bereiken én overtuigen met behulp van werken-bij sites, video, teksten en online recruitment marketing.